Spelregels



Voor het gebruik van de Whatsapp-alertgroepen geldt een aantal spelregels.

1. Deelnemers hebben minimaal de leeftijd van 18 jaar.
2. Deelnemers wonen of werken in de wijk/buurt waar de groep actief is.
3. Een WhatsApp-alertgroep bestaat uit maximaal 100 deelnemers. Er kunnen natuurlijk wel meerdere groepen aan elkaar gekoppeld worden als de wijk meer dan 100 deelnemers telt.
4. De politie (wijkagent) leest mee maar reageert niet op WhatsApp-berichten.
5. De politie komt alleen in actie wanneer een melding via 112 gedaan wordt.
6. Gebruik het SAAR-principe: Signaleer, Alarmeer 112, App om je waarneming bekend te maken, Reageer op de situatie.
7. Degene die een verdachte situatie als eerste signaleert, belt 112 of 0900-8844 en laat dit door middel van een WhatsApp-bericht aan de rest van de groep weten.
8. Speel geen eigen rechter en overtreed geen regels/wetten (dus ook niet whatsappen terwijl u een voertuig bestuurt).
9. Het versturen van foto’s van een verdachte persoon is alleen toegestaan ten behoeve van het verstrekken van een signalement en wanneer dit voor de melding noodzakelijk en/of van meerwaarde is. Daderkenmerken zijn vaak goed te omschrijven.
10. Gebruik de WhatsApp-alertgroep alleen waar deze voor bedoeld is en niet voor andere onderlinge contacten of privé-berichten.


Enkele goede en minder goede voorbeelden van What's Appjes. Deze geven een goed beeld van wat men er mee kan en wat er zeker niet moet worden gedaan.

Voorbeeld 1:

02:00 uur/ Nr 23 “Ik zie een verdachte auto bij huisnummer 19 voor de deur staan. Een honda Civic van 1998, grijs van kleur. Met twee inzittenden, twee mannen, blank, tussen de 18-24 jaar”

Goed
02:03 uur/ Nr 19 “Is OK, dat is mijn zoon met z’n maat. Die logeren hier.”

Goed
02:04 uur/ Nr 23 “O, Sorry, dat wist ik niet. Hahaha! LOL“(niet relevant)

Fout
Voorbeeld 2:

01:00 uur/ Nr 23 “Ik zie een verdachte auto al twee keer erg langzaam voorbij rijden bij mijn huis op de Zilvermeeuw 23. Een groene mazda 323, roemeens kenteken RO CT 15FGS, (geen foto), 3 inzittenden, twee mannen, 1 vrouw. Roemeens uiterlijk. Ik heb 112 gebeld.”

Goed
01:02 uur/ Nr 33 “Ik zie ze nu ook voorbij rijden, richting de hoofdweg

Goed
01:01 uur/ Nr 24 “Ik ben niet thuis. Dus ik kan niets doen”   (niet relevant)

Fout
01:02 uur/ Nr 31 “Ik ben ook niet thuis, ze hebben toch niet bij ons ingebroken he?” (niet relevant)

Fout
01:03 uur/ Nr 56 “Ik zag ze ook, ik ga ook de politie bellen.”(politie is al gebeld door Nr 23)

Fout
01:04 uur/ Nr 31 “Jan, zie je ze nog? Heb je een foto gemaakt? “(Nr 23 geeft al aan dat hij geen foto heeft gemaakt)

Fout
Enkele voorbeelden van zaken die niet in de buurt Alert What’s app horen:

15:03 uur / Nr 19 “Jongens, let op. Het wordt noodweer vanavond, code Oranje!!!”
(Is niet direct levensbedreigend, hiervoor kunnen mensen zelf naar het weerbericht kijken)

Fout
15:04 uur / Nr 19 “Er zijn vuilnisbakken omgewaaid, wie o wie? Er ligt nu allemaal troep op de weg!”(Is niet direct levensbedreigend)

Fout
15:05 uur / Nr 19 “De eigenaar van nr 13 ruimt zijn hondenpoep niet op.”
(Hiervoor kunt u bij de gemeente klagen, maar niet op de What’s app groep)

Fout
15:06 uur / Nr 19 “Wat #xx!!! MAN!!!***!!!!!”
(Schelden hoort niet op de What’s app groep)

Fout
15:07 uur / Nr 19 “Ik ben het met bovenstaande niet eens, Ik vind dat…. Ik vind dit….
(Discussies horen niet thuis op de What’s app groep, voor vragen of indien u het ergens niet mee eens bent kunt u terecht bij uw beheerder.)

Fout
15:08 uur / Nr 19 “Ik hoor al 3 maanden niets, gebeurt er niets of zo? FF Testen. ;)”
(Algemene vragen horen niet thuis op de What’s app groep, Als er niets te melden is, is er niets te melden. Voor vragen kunt u terecht bij de beheerder)

Fout